Hoe gaat het met jouw webwinkel? Als je antwoord op die vraag een moeilijke gezichtsuitdrukking is, of misschien wel een schouderophaal, (of zélfs als het heel goed gaat); er is altijd ruimte voor verbetering. Hoe is je klantervaring, en dan vooral ook voor je klanten zelf? Heb je al de perfecte doosjes voor de brievenbus gevonden, of die luchtkussen envelop die alles veilig vervoerd? En hoe zorg je voor de allerbeste killer branding? Lees gauw verder!
Branding voor dummy’s
Er gaan hele studies over marketing en branding, maar daar hebben we in dit korte artikel geen ruimte voor. Waar we wél ruimte voor hebben, is een beknopte, maar veelzeggende vraag: waar staat jouw bedrijf voor? Wat wil je met je producten en/of diensten teweegbrengen? Wie weet wil je een bepaalde sfeer oproepen in de levens van je klanten, of iets makkelijker voor ze maken, of juist toegankelijker. Wie weet zijn je doelen nog humanistischer en wil je een maatschappelijke verandering teweegbrengen door een deel van je omzet te doneren aan een goed doel waar je in gelooft; wat je ook beweegt en motiveert om door te zetten met je bedrijfje, dát is waar je branding vandaan moet komen. Een idealistisch bedrijf verdient een frisse, opvallende marketingcampagne met een duidelijke, simpele website; een geurkaarswinkel met een fantasy-thema verdient een campagne die dat reflecteert. Werk vanuit wat je wil.
Een beetje klantervaring
Een beetje aandacht doet héél veel, ook bij je klantervaring. Probeer je eens te verplaatsen in je klanten en hun hoofden; is je webshop overzichtelijk, is het makkelijk om er iets te bestellen, of zit een belangrijke knop half verstopt? En het verstuurproces; wat voor pakketje krijgen je klanten binnen? Er is een groot verschil tussen een simpele, ietwat slordige kartonnen doos met ducttape of prachtige doosjes voor de brievenbus, compleet met logosticker, handgeschreven briefje en een verpakking en kleur die reflecteert waar het bedrijf voor wil staan. Dit doet niet alleen nóg meer voor je branding, het doet nog iets veel belangrijkers; het geeft je klanten het gevoel dat hun pakketje is gepersonaliseerd. Hierdoor voelen ze zich gezien, speciaal én, nog belangrijker; ze zijn eerder geneigd nog een keer bij je te bestellen, want bij jouw bedrijf voelen ze zich goed.
Ook bij een webwinkel is het dus een kwestie van dicht bij je waardes blijven én je klanten een uniek gevoel geven; dat je ze waardeert. Dat kan jij als geen ander.