Heb je toevallig een eigen bedrijf met bijpassende website en wil je graag dat mensen jou sneller en beter kunnen vinden? Dan kun je er voor kiezen zelf te gaan puzzelen, maar je kunt eventueel ook een SEO marketing bureau inschakelen. In dit artikel wordt kort uitgelegd hoe je er voor kunt zorgen dat jouw website makkelijker wordt gevonden door mensen op het internet.
Onderzoek naar zoekwoorden
Om hoger in het algoritme te komen van zoekmachines, is het belangrijk om voorafgaand wat onderzoek te doen. Een van de belangrijkste, en misschien ook wel bekendste onderzoeken, is het zoekwoordenonderzoek. Een zoekwoord is het woord dat mensen gebruiken om in te vullen in de zoekmachine en vervolgens het gewenste resultaat te willen krijgen. Dit onderzoek geeft namelijk antwoord op vragen als: Waar zoekt mijn doelgroep naar? Wie is mijn doelgroep?
Zoekwoorden
Nadat het zoekwoordenonderzoek is afgerond, wordt er gekeken naar de beste zoekwoorden die jou en jouw website verder kunnen brengen. Algemene woorden als ‘vakantie’ of ‘gordijnen’ zijn vaak niet zo effectief en handig in gebruik als je hoger wilt scoren in het Google-algoritme. Te veel mensen zoeken namelijk op die woorden waardoor de concurrentie op die zoektermen waarschijnlijk eigenlijk wat te groot is. Daarom wordt er bij het zoekwoordenonderzoek gekeken naar de lange en korte termijn.
Je kunt namelijk beginnen met de long tail zoekwoorden. Dit is een groepje woorden dat eigenlijk bestaat uit een hele zin. Een kenmerk van long tail zoekwoorden, is dat de hoeveelheid mensen die zoekt met deze woorden een stuk kleiner is. De zin of het groepje woorden zijn namelijk concreter. Op die manier kan de zoekmachine een beter resultaat geven. Naast long tail zoekwoorden heb je ook nog short tail zoekwoorden. Deze bestaan vaak uit een, en maximaal twee, woorden. Kenmerkend voor deze zoekwoorden is de hoge frequentie waarin veel mensen ze gebruiken. Daarnaast hoeft de intentie waarmee de persoon zoekt niet overeen te komen met het resultaat.
Langetermijninvestering
Na het uitvoeren van een onderzoek naar zoekwoorden en het in kaart brengen van de long tail en short tail zoekwoorden, is het belangrijk om in gedachten te houden dat dit geen eenmalige inspanning is. Het omhoog gaan in het algoritme van Google of een andere zoekmachine, behoeft nog meer aandacht omdat het veel aspecten kent. Het is daarom verstandig om SEO uit te besteden aan professionals. Er zijn verschillende partijen die dit aanbieden, dus kijk vooral zelf eventjes op het internet via een zoekmachine! Dan kun je meteen kijken of hun website goed naar bovenkomt in het algoritme!